36% meer uitgegeven aan biologische producten
Geplaatst op 23 januari 2023
De totale biologische omzet steeg het afgelopen jaar met 36%. De verkoop van biologische versproducten groeide harder (+ 41%) dan de verkoop van biologische kruidenierswaren (+ 25%). Biologische versproducten zijn goed voor 68% van de biologische omzet. Kortom, consumenten kopen meer versproducten dan biologische houdbare producten.
De impact van de crisis op huishoudens is ook onderzocht: 68,4% van de biologische omzet komt van groepen die (nog) geen last hebben van de crisis. Biologisch wordt vooral gekocht door huishoudens met kinderen met een bovengemiddeld inkomen, tweeverdieners, kostwinners en welgestelde gepensioneerden. Samen zijn zij goed voor 60% van de totale omzet.
Gezonde ingrediënten blijkt de belangrijkste reden voor de keuze voor biologische voeding (41%). Consumenten die biologisch al belangrijk vinden, hebben een biologisch omzet aandeel dat 5 keer hoger ligt dan consumenten die geen biologische voorkeur hebben. Uitleg over biologisch en het belang van biologisch overbrengen aan de consument lijkt de sleutel tot groei van de biologische omzet.
De consumentencampagne de Mooiste Boodschap is bio helpt consumenten om vaker voor biologisch te kiezen, onder andere door nudges in de winkel. Als invulling van het Actieplan Biologisch van het Ministerie van LNV, om voor 2030 naar 15% biologisch te groeien, wordt de campagne komend jaar ondersteund met een tv-spot.