Selectiever in gemak
Geplaatst op 18 september 2023
Van januari tot half augustus 2023 viel de Nederlandse supermarktverkoop vergeleken met een jaar eerder in gewicht met 3 procent terug. Er zijn echter grote verschillen binnen het assortiment. Zo verdubbelde de verkoop van verspakketten met gesneden groenten, terwijl 19 procent minder gesneden vers fruit langs de kassa ging. Ook zijn er minder maaltijdsalades gekocht. Dit meldt GroentenFruit Huis op basis Circana data.
Binnen de zogenaamde categorie gesneden kookgroenten waren producten als hutspot, zuurkool, andijvie gewilder dan vorig jaar, maar noteerden wortel, rode biet, snijboon en boerenkool een lagere verkoop. Basis roerbakproducten, zoals bami-/nasi-/macaronigroenten deden het iets beter, terwijl er minder slaschotels in de boodschappenkar belandde dan een jaar terug. De interesse in gesneden paddenstoelen (vooral witte champignons) nam juist toe.
Mango is als gesneden variant in trek. Hiervan ging een derde meer over de toonbank. Ook gesneden ananas (+2%) bleef gewild, terwijl de verkoop van gesneden watermeloen duidelijk lager lag. Bij mango en ananas wegen de voordelen van gesneden product duidelijk op tegen een hogere prijs.
Bron: GroentenFruit Huis