Komkommernieuws: Elektrisch? Vaker schade!
Geplaatst op 30 juli 2020
Hoewel elektrisch rijden steeds populairder wordt in Nederland, blijken bestuurders van een auto op batterijen onderweg grotere brokkenpiloten dan hun medeweggebruikers in een conventionele brandstofauto. Voogd & Voogd Verzekeringen constateert uit de ontwikkelingen in de schadebranche dat elektrische auto's gemiddeld eens in de vier jaar schade rijden, terwijl dat bij brandstofauto's eens in de acht jaar gebeurt.
Bij zware, luxe elektrische auto's zoals de Tesla Model S, de Audi E-Tron en de Jaguar I-Pace ligt het cijfer nog hoger. Bestuurders van die modellen dienen volgens het onderzoek gemiddeld eens in de drie jaar een schadeclaim in. Het aantal schades bij dit soort auto's ligt maar liefst 40 procent hoger dan het gemiddeld aantal schades onder Nederlandse auto's.
Opvallend: bestuurders van kleine elektrische voertuigen maken juist tien procent minder vaak dan gemiddeld melding van schade. Een eenduidige verklaring voor dit verschil biedt het onderzoek niet, maar het ligt voor de hand dat e-modellen zoals de Renault Zoe, de Nissan Leaf en de Opel Corsa-E minder intensief gebruikt worden dan de grote modellen.
De Tesla Model S en X worden in en om Amsterdam bijvoorbeeld veel als taxi ingezet, waarbij de auto's bovengemiddeld veel kilometers afleggen. Logischerwijs liggen dan meer schades op de loer. Een andere verklaring: veel grotere elektrische auto's zijn al langer op de markt, terwijl het aantal kleinere modellen pas recent is toegenomen.
Bron: Goedemorgen