Meer groenten en fruit buitenshuis, minder thuis
Geplaatst op 29 augustus 2022
Het niveau van pre-corona (2019) wordt echter nog niet gehaald. De huishoudelijke aankoop van groenten en fruit voor thuisconsumptie lag 4 procent onder die van een jaar eerder. Dit blijkt uit een analyse van GroentenFruit Huis op basis van cijfers van GfK en Foodstep. Klik hier voor de infographic.
Minder tomaten
Nederlanders kochten voor thuisverbruik in de eerste zes maanden 2 procent minder verse groenten dan in 2021. Gemiddeld heeft de consument 6 procent meer voor een kilo verse groenten betaald. Wel zijn er verschillen tussen producten. Zo betaalde de consument duidelijk meer voor een kilo tomaten, uien en komkommers en waren peen en paprika bijna even duur vergeleken met een jaar terug. Een product als bloemkool was zelfs goedkoper. Met uitzondering van bloemkool is van de overige top-10 meest gekochte groenten minder in huis gehaald. Tomaat is ondanks een daling van 9 procent nog altijd verreweg de meest gekochte groente, gevolgd door uien (-4%) en komkommers (-1%). De gemiddelde prijs die voor een komkommer is betaald, was een derde hoger dan vorig jaar. Dat weerhield de consument er niet van om volop komkommers te blijven kopen. Voor een kilo tomaten is gemiddeld 17 procent meer betaald. Door de hoge energieprijzen besloten Nederlandse telers later dan gebruikelijk tomaten en komkommers te telen. Met name in het eerste kwartaal was de productie lager dan vorig jaar en viel de verkoopprijs hoger uit.
Appels goedkoper
Er belandde 6 procent minder vers fruit in de boodschappenkar. Vooral fruitsoorten als sinaasappel, peer en meloen deden een stap terug. Banaan, aardbei en mango kocht de Nederlander juist meer. De gemiddelde prijs die betaald is voor een kilo vers fruit viel slechts 2 procent hoger uit dan een jaar eerder. Sommige fruitsoorten waren goedkoper. Zo is er is minder betaald voor een kilo appels (-7%) en een kilo aardbeien (-5%). Ook voor een mango (-5%) is minder neergeteld. Banaan was de meest populaire fruitsoort onder Nederlanders in het eerste halfjaar van 2022, gevolgd door appel en sinaasappel. De bananenverkoop nam met 4 procent toe, terwijl 4 procent minder appels zijn gekocht.
Online aankopen stagneren
Nederlanders bestelden van januari tot en met juni 5 procent minder verse groenten en fruit online. Hiermee bleef het aandeel online aankopen groenten en fruit met 7 procent stabiel ten opzichte van 2021. Het aantal kopers en het aantal bestellingen online van een huishouden bleven gelijk aan vorig jaar, maar per bestelling is minder gekocht.
Onverminderde groei
In de eerste jaarhelft bezochten Nederlanders vaker de horeca, maakten uitstapjes of gingen vaker op reis nadat alle coronabeperkingen zijn opgeheven. Verspakketten met verse ingrediënten om een maaltijd te bereiden zijn echter onverminderd populair gebleven. Het gekochte volume aan verspakketten nam met een kwart toe. Nog altijd neemt het aantal kopers toe (+8%) en wordt het verspakket vaker gekocht. Het assortiment is flink uitgebreid en binnen de verspakketten maakt de gesneden variant een groeispurt. De doorsnee kiloprijs van een verspakket daalde met 3 procent. Goedkoper valt in deze tijd met de vele prijsverhogingen voor voeding ongetwijfeld in goede aarde.
Bron: GroentenFruit Huis
Meer nieuws