Vincent Jansen: Ethische uitzendpraktijken
Geplaatst op 26 februari 2025

Onze minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Eddy van Hijum (‘Edje’ voor intimi) is voortvarend bezig. Hij brengt nieuwe wet- en regelgeving voor de uitzendbranche momenteel nog sneller dan het geluid.
In de strijd tegen malafide uitzendbureaus zijn sommige van die maatregelen veelbelovend. Eindelijk, zou ik willen zeggen. Hoewel ik tegelijkertijd vraagtekens plaats bij de uitvoerbaarheid. Malafide uitzendbureaus staan er namelijk om bekend dat ze ten eerste onzichtbaar zijn, en daardoor ongrijpbaar, en ten tweede zich niet aan de regels houden. Nog meer regels zal hen dus waarschijnlijk niet imponeren. Bovendien wordt het lastig handhaven zolang er bij de Arbeidsinspectie niet genoeg capaciteit is om deze louche partijen op te sporen en aan te pakken.
Intussen roepen de aangekondigde maatregelen van van Hijum wel vragen op bij het publiek. Ik merkte dit laatst aan een opmerking van een vriend, die vroeg: ‘Is het dan zo’n zooitje bij jullie?’ In dit geval doelde hij op een kersvers nieuwsbericht dat uitzendbureaus verantwoordelijk worden voor een correcte registratie van arbeidsmigranten in de Basisregistratie Personen (BRP). ‘Want grip op migratie begint bij een goede registratie van arbeidsmigranten’, aldus van Hijum.
Dergelijke ‘nieuwe’ maatregelen impliceren inderdaad dat het blijkbaar een zooitje ongeregeld is in de uitzendbranche, maar niets is minder waar. Helaas lijden de goeden altijd onder de kwaden, ook nu. Onze medewerkers inschrijven in de BRP is namelijk iets wat wij allang doen. Ook voorkomen we misstanden en uitbuiting door onze medewerkers goed te informeren over hun rechten, plichten en arbeidsvoorwaarden. Bij het selecteren kijken we bovendien niet alleen naar de vaardigheden en ervaring, maar juist ook naar de motivatie en culturele ‘fit’ bij onze klanten.
Naast het bovenstaande bieden we onze medewerkers ook ondersteuning bij hun integratie in Nederland. We organiseren taalcursussen, creëren community’s zoals een voetbalteam die meedraait in de zondagscompetitie, dragen zorg voor goede huisvesting en helpen onze medewerkers de lokale gebruiken te begrijpen.
Ook zorgen we ervoor dat we voldoen aan alle relevante wet- en regelgeving, zowel in Nederland als in het land van herkomst. Hiermee garanderen we een correcte afhandeling van arbeidscontracten, sociale zekerheid en het juist en op tijd betalen van salaris. Kortom, bij ons staat ethische bedrijfsvoering hoog in het vaandel. Ook werken wij louter samen met bedrijven die net als wij waarde hechten aan goede arbeidsomstandigheden.
Moraal van het verhaal: niet alles is kilo-uniform-tango geregeld binnen de uitzendbranche. Er zijn genoeg uitzendbureaus die het goed voor elkaar hebben. En ik ben daar nog iedere dag trots op.
Bron: Vincent Jansen
Meer nieuws