Gewoontes veranderen: nieuwe waarde creëren

Gewoontes veranderen: nieuwe waarde creëren

Een blog van Ronald Hoek, Chief Executive Officer van Blue Radix over het veranderen van gewoontes, hoe lastig dit is, ook in de glastuinbouw, terwijl het vaak wel nieuwe waarde oplevert.

De eerste 2 maanden van 2024 liggen inmiddels achter ons. Veel mensen begonnen het jaar met goede voornemens. Stoppen met roken, minder drinken, meer bewegen, enzovoort. Maar we weten allemaal dat dit niet altijd vlekkeloos verloopt.

Onderzoek toont aan hoe moeilijk het is om gewoontes te doorbreken. Gedurende de eerste week wist 77 procent van de ondervraagden zich aan hun voornemens te houden. Dat klinkt geweldig, maar als je er wat langer over nadenkt, betekent het ook dat 23 procent al afhaakte in de eerste week.

Wanneer we kijken naar het slagingspercentage van goede voornemens op de lange termijn, valt dat onder de 50 procent. Na 2 jaar slaagt slechts 19 procent van de respondenten erin hun goede voornemens vol te houden. Aan de ene kant lijken dit dramatische resultaten, aan de andere kant kun je zeggen dat bijna twintig procent hun goede voornemens wel heeft volbracht. Een klein succes, is nog steeds een succes.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we een grotere slagingskans creëren?
Laten we even schakelen naar onze werkomgeving, waar het veranderen van gewoontes altijd een uitdaging is geweest. Ingrijpende veranderingen in processen worden alleen geaccepteerd wanneer ze merkbare en concrete resultaten opleveren. En er is geen magische truc om de verandering te versnellen.

In dat kader is er een interessante studie gepubliceerd in het boek van Jeremy Dean, ‘Making Habits, Breaking Habits: Why We Do Things, Why We Don’t, and How to Make Any Change Stick’. Volgens Dean kan een eenvoudige gewoonte zoals een glas water drinken na een maaltijd, aangeleerd worden in ongeveer 20 dagen. Een meer veeleisende of complexe verandering in gedrag kan veel langer duren voordat het een gewoonte wordt. De gemiddelde tijd die het kostte voor een deelnemer om zijn beoogde gewoonte te realiseren tijdens de studie van Dean, was 66 dagen. Conclusie? Verandering heeft tijd nodig.

En hoe zit het met onze sector?
Overal ter wereld werken leveranciers van technologie aan steeds betere resultaten voor tuinbouwondernemers. Een scala aan technologische en op AI-gebaseerde oplossingen biedt nieuwe kansen om telers en ondernemers te helpen hun resultaten te verbeteren en hun bedrijfsvoering financieel duurzaam en toekomstbestendig te maken. Dat betekent uiteraard dat processen veranderen. Ook hierbij geldt dat werken met nieuwe technologie en AI-oplossingen een verandering van gewoontes en een verandering in de mindset vereist.

Dit is van alledag. We hebben deze veranderingen in onze sector al meerdere keren doorlopen. Bijvoorbeeld, met de introductie van de eerste klimaatcomputer moesten telers hun teeltmethodieken en gewoontes opnieuw ontdekken. Vandaag de dag zien we wat het ons heeft gebracht, op een positieve manier! De evolutie in technologie stopt nooit; en ontwikkelingen gaan in een nog hoger tempo.

Daarom blijven telers en ondernemers zichzelf fundamentele vragen stellen, zoals: kun je vertrouwen op wat nieuw en anders is? Brengen de nieuwe oplossingen het gewenste merkbare resultaat? En kun je de uitvoering in dagelijkse processen deels loslaten terwijl je nieuwe technologie omarmt?

Velen van ons werken grotendeels met vuistregels en vanuit persoonlijke ervaringen die in de loop der jaren zijn opgebouwd. Dan luidt het gezegde: als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Dus, wat is jouw goede voornemen in je dagelijkse werk? En behoor jij tot de 20% die succesvol is in het veranderen van gewoontes, het verbeteren van de concurrentiepositie en het ontsluiten van nieuwe waarde? En als je een gemakkelijke manier hebt ontdekt om gewoontes te veranderen, laat het me dan even weten.

Bron:

Deel artikel